جادههايي كه نبودشان بهتر از بودشان است!
فكر كنم براي همهي افرادي كه هنوز در توان شگفتانگيز وزارت راه در ساخت جادههايي استاندارد و پايدار و با كمترين فشار و تخريب بر محيط زيست، شك دارند، يك گردش فشردهي دو روزه به استان كهكيلويه و بويراحمد كافي باشد تا دريابند كه چگونه در حيف و ميل بيتالمال و تخريب شتابناك و حيرتانگيز طبيعت به بهانهي احداث جاده، گوي سبقت را از هر كشوري كه تصور كنيم، ربودهايم!
حقيقت آن است كه عمر برخي از جادههايي كه در بهار امسال، دچار تخريبهاي متعدد و تشديد لغزش و ريزشهاي دامنهاي و حتا تسريع حركتهاي تودهاي (سوليفولكسيون) شدهاند، به يك سال نميرسد و به گفتهي مردم محلي، در طول سال بارها و بارها مورد مرمت قرار ميگيرند، امّا به مجرد ريزش نخستين بارندگي، دوباره جاده بسته و خاك شسته ميشود.
البته وضعيت پيشآمده كاملاً طبيعي است! وقتي براي ساخت پروژهاي چون آزادراه قزوين – رشت، مطالعات ژئوتكنيكي، تازه پس از آغاز عمليات اجرايي انجام شده است! معلوم است كه مطالعات و ارزيابي زيستمحيطي جادههاي كوهستاني استان كهكيلويه و بويراحمد از چه كيفيتي برخوردار بوده است!
مطابق گزارش روزنامهي اطلاعات، تنها در يك مورد «به سبب افزايش سرعت لغزش تا حد 56 سانتيمتر در روز، عمليات راهسازي آزادراه قزوين – رشت، متوقف و محل تخليه شد. خطوط انتقال برق فشار قوي قطع شد و در نهايت در همان روز، حدود 8/1 ميليون مترمكعب خاك به سمت آزادراه ريزش و بخشي از مسير سفيدرود را اشغال كرد.»
دوست عزيزم، عباس محمّدي زماني گفته بود: «وزارت راه، سابقهاي ديرين در بريدن غيرفني شيبهاي كوهستاني كه موجب رانش دامنه و فرسايش خاك و از ميان رفتن پوشش گياهي ميشود، دارد. امّا، طرح آزادراه قزوين_رشت «شاهكاري» است در اين زمينه كه اثر مخرب آن براي هميشه ماندگار خواهد بود.»
در سفرهايي كه در طول يكسال گذشته به استانهاي كهكيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري داشتم، بيش از پيش به درستي اين اظهار نظر كارشناسانه ايمان آوردم.
۸ تصوير زير كه مربوط ميشود به مرداد و آبان 1385 و فروردين 1386 گواهي است بر مدعاي فوق:
تصوير ۱- شمال غرب سي سخت - آبان ماه ۸۵
تصوير ۲- همان از زاويه اي ديگر - ۳۰ فروردين ۸۶
تصوير ۳- همان از زاويه اي ديگر
تصوير ۴- به سمت ميمند - ۳۱ فروردين ۸۶
تصوير ۵- به سمت پادنا - ۳۱ فروردين ۸۶
تصوير ۶- محور دشتك ميمند به سمت آب ملخ
تصوير ۷ - محور ترانزيت اهواز - ياسوج
تصوير ۸ - محور معدن به دورك اناري - مرداد ۸۵ - چهارمحال بختياري - جاده اي كه تاكنون بارها مرمت شده است!(در كنار سرشاخه كارون)