چاپ و انتشار صدها مقاله و گزارش در شمارگاني ميليوني، تهيه‌ي برنامه‌هاي جذاب و متنوّع ديداري و شنيداري در تقريباً تمامي كشورهاي جهان و برپايي همايش‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي و مشورتي متعدد منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي در اقصي نقاط گيتي، گواه حجم عظيم اطلاعاتي است كه در طول 12 سال گذشته به اندوخته‌ي دانش انسان هزاره‌ي سوّم در حوزه‌ي بيابان، بيابان‌زايي و خشكسالي افزوده شده است. با اين وجود و به رغم چنين بسيج شايسته‌ي علمي و فرهنگي در سطح جهان، به شهادت آمارهاي ارايه شده‌ي موجود هنوز بيابان‌زايي دشمن شماره‌ي يك «كارايي سرزمين» و «پايداري زيست» محسوب شده و تنها خسارت سالانه‌ي آن به بخش كشاورزي از مرز 42 ميليارد دلار گذر كرده است.
     و دقيقاً مشاهده‌ي چنين شتاب فزاينده‌ا‌ي در روند رو به گسترش سرزمين‌هاي متأثر از بيابان‌زايي است كه زنهارمان مي‌دهد: بيابان‌زايي را بايد عقوبت استفاده‌ي نابخردانه از سرزمين دانست تا تغييرات محدود‌كننده‌ي طبيعي و اقليمي. دريافتي كه به نظر مي‌رسد بازبيني در تعريف رسمي اين فرآيند را كه حدود 10 سال از ارايه‌ي آن مي‌گذرد، الزامي ساخته باشد. چه، بيابان‌زايي امروز نه محدوديت اقليمي مي‌شناسد و صرفاً مختص سرزمين‌هاي خشك است و نه دو مؤلفه‌ي طبيعي و انساني مؤثر در بروز آن از سهمي برابر و يكسان برخوردار هستند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از نخستين كشورهاي عضو كنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي و خشكسالي؛ كشوري كه سهم قابل توجهي از سرزمينش در قلمرو زيست‌اقليم‌هاي خشك قرار گرفته و از استعداد آسيب‌پذيري، شكنندگي و ناپايداري بيشتري برخوردار است، كوشيده است در سايه‌ي حمايت و پشتيباني آگاهانه‌ي عالي‌ترين مديران حكومتي و با تدوين و تبيين مجموعه‌اي كاربردي و پويا تحت عنوان: «برنامه‌ي اقدام ملّي مقابله با بيابان‌زايي و خشكسالي»، سامانه‌اي هوشمند و عملياتي را براي مهار اين پديده‌ي شوم در سال جهاني «بيابان و بيابان‌زايي» مهيا كرده و به كار اندازد؛ برنامه‌اي كه درصدد است تا با تعيين مؤلفه‌هاي مؤثر در بيابان‌زايي و تعيين سطوح فعاليت‌ها و تمهيدات اجرايي لازم، تقويت و حمايت جدي نظام پژوهشي مرتبط با اين حوزه (در هر سه بعد نيروي پژوهشگر، سياست پژوهش و پشتيباني پژوهش)، تأسيس سامانه‌هاي هشدار سريع خشكسالي، افزايش آگاهي‌ها و رشد مقبوليت اجتماعي با محوريت استفاده از منابع، حفظ محيط‌زيست و اندوخته‌گاه‌هاي ارزشمند بوم‌شناختي، تثبيت ناهمواري‌‌هاي ماسه‌اي روان در مناطق بحراني و تبديل اراضي شني و لم‌يزرع به اراضي توليدي، توسعه‌ي برنامه‌هاي آبياري پايدار، كشاورزي پايدار و مديريت صحيح پوشش گياهي طبيعي، آب و خاك توسط كشاورزان (از طريق كاهش استفاده از سموم و كود‌هاي شيميايي و تقويت مبارزه‌ي زيست‌شناختي يا بيولوژيك با آفات كشاورزي و منابع طبيعي)، كاهش وابستگي معيشتي به سرزمين در مناطقي كه شكنندگي و آسيب‌پذيري بيشتري در برابر بيابان‌زايي دارند از طريق معرفي منابع درآمدي جايگزين، تشويق مشاركت عمومي (به ويژه مشاركت زنان) در برنامه‌ريزي و فعاليت‌هاي مقدماتي براي يافتن شكل كاربري و بهره‌برداري، كاهش مهاجرت به نواحي شهري از طريق توسعه‌ي اقتصادي اجتماعي جوامع روستايي و سرانجام تسهيل سازوكارهاي حركت به سمت نظامي اقتصادي مبتني بر ارزش‌هاي بوم‌شناختي و آموزه‌هاي حسابداري سبز، در كمترين زمان ممكن موفق به ريشه‌كني يا مهار اين پديده‌ي ويرانگر شود.
     و سرانجام واپسين نكته‌اي كه بايد مورد تأكيد قرار گيرد، اشاره به تمهيد ظريف و هوشمندانه‌اي است كه در انتخاب عنوان سال 2006 از سوي سازمان ملل متحد به خرج داده شده است و آن تأكيد بر «بيابان» و «بيابان‌زايي» به عنوان دو پديده‌ي مستقل است. به سخني ديگر، همان قدر كه بايد در انديشه‌ي مهار بيابان‌زايي و زدودن بيابان‌هاي دست‌ساز بود، بايد به فكر حفظ، پاسداري و احياء زيست‌بوم‌هاي بياباني و كويري جهان نيز بود و از اين ميراث‌هاي طبيعي ارزشمند به مثابه كتابي خطي و يگانه محافظت كرد.
     بر اين بنياد، فعاليت‌هايي كه در ايران عزيز ما، تحت عنوان «برنامه‌ي اقدام ملّي» با همكاري و همراهي تمامي سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط در كشور زير نظر وزارت جهاد كشاورزي  پيگيري مي‌‌شود؛ نه‌تنها درصدد تغيير ماهيت وجودي بيابان‌هاي طبيعي كشور نبايد باشد، بلكه نيك مي‌داند كه اين بوم‌سازگان‌هاي منحصر به فرد و تنوّع زيستي و چشم‌اندازهاي كم‌نظير آن را بايد مورد حمايت و حراست قرار داد. بيابان‌هاي بكر و دست‌نخورده‌اي كه با اتكا به سيماي ناهمتاي خويش در شمار پرجاذبه‌ترين زيست‌بوم‌هاي طبيعي جهان جاي داشته و مي‌توانند ايران‌گردان و جهان‌گردان فراواني را به سوي خود بخوانند؛ همچنين اين پهنه‌هاي بي‌كران و هموار مي‌توانند منابع نامحدودي از كارمايه‌هاي پايان‌ناپذير (كارمايه‌ي خورشيدي، باد، زمين‌گرمايي و ... ) را در اختيار كشور قرار دهند. مزيت نسبي بالقوه‌‌اي كه در چارچوب برنامه‌ي اقدام ملّي و رسالت خطير وزارت متبوع در حفظ پايداري بوم‌شناختي (اكولوژيك) سرزمين، خواهيم كوشيد تا تمهيدات لازم براي به فعل درآوردن آن را مهيا سازيم.

انشاالّله